Terveys on paljon enemmän kuin sairauden puuttumista

Terveys on paljon enemmän kuin sairauden puuttumista
Share on FacebookTweet about this on TwitterEmail this to someoneShare on LinkedIn

Positiivinen terveys: HYVÄ MIELI – PAREMPI TERVEYS!

Lääketieteen tohtori Riitta Marjamaan luento Suomen positiivisen psykologian yhdistys ry:n tilaisuudessa 23.5. 2017 Kohti parempaa arkea 4

Riitta Marjamaan luennon kulmakivet olivat terveyden kohentamisessa, sairauksien ehkäisyssä, kehon ja mielen yhteyden ymmärtämisessä, siinä, että lääkäri voi olla coach, valmentaja, co-expertti, potilas myös voi tietää, mikä häntä vaivaa ja mikä on hyvin.

Mitkä sitten voisivat olla ”lääkkeet” parempaan terveyteen? Optimismi, toiveikkuus, terveyden tunne, elinvoimaisuus, elämänhalu, tyytyväisyys elämään ja elämän merkityksellisyyden kokeminen. Niitä positiivinen psykologia on tutkinut.

Riitta Marjamaa korosti oman asenteen merkitystä: onko se ” minä olen niin sairas” vai ”nyt minä paranen”. Omia uskomuksia kannattaa myös tarkastella ja muuttaa niitä, jotka ovat haitallisia omalle itselle. Miten olisi voimavaroja laajentavat ”lääkkeet”: ilo, kiitollisuus, onnellisuus, rakkaus, innostus, uteliaisuus, rohkeus, myötätunto?

Positiivinen ajattelu ei vielä riitä. Positiiviset tunteet ovat niitä, jotka kannattelevat. Positiivisilla tunteilla ja optimismilla näyttäisi tutkimustenkin olevan vaikutusta immuunijärjestelmän toimintaa sairauksia ehkäisevästi. Miten se flunssa iskeekin toisiin ja jotkut eivät koskaan siihen sairastu?

Luennolla ei kuitenkaan unohdettu perinteistä lääketiedettä, joiden rinnalla positiivisen psykologian tutkimusten tuloksia voidaan ottaa avuksi. Marjamaa ei myöskään suostu siihen, että sairastuneita syytetään positiivisuuden puutteesta, sillä kaikkea lääketiede ei ole pystynyt vielä selvittämään. On edelleen mysteeri miksi joku sairastuu ja toinen ei.

Optimisteista tehty tutkimus osoittaa, että optimistit elävät pidempään, terveempinä, heillä on vähemmän sydän- ja verisuonitauteja, valtimoiden seinämien paksuus on optimaalisempi, aivohalvauksen riski pienempi, immuunijärjestelmän toiminta parempi sekä stressihormonien säätely parempaa.

Ja tässä jokaiselle hyviä muistutuksia, nämä lisäävät tutkitusti elinvoimaa ja sen mukana terveyttä: nauru, hyvien hetkien hehkutus, sielunmaiseman kuvan katsominen, kiitollisuus, hyväksyvä tietoinen läsnäolo, meditaatio, itsemyötätunto. Vielä lisä”lääkkeitä”: yhteys muihin ihmisiin eli hyvät sosiaaliset suhteet saattavat lisätä elinaikaa jopa 50 prosentilla, kokemus jostain suuremmasta eli elämän merkityksellisyys sekä vapaaehtoistyö.

”Se on onnellinen, joka ei sure sitä, mitä häneltä puuttuu vaan iloitsee siitä, mitä hänellä on.”

Demokritos